מסע תקשורת שיווקית בראייה היסטורית. 40 שנה הצעיד משה רבנו (המאה ה-13 לפנה"ס) את בני ישראל במדבר, בכדי להביא לשינוי בתודעתם, מעם של עבדים לעם חופשי. מעם שלא מאמין באלוהים לעם שמאמין באלוהי אבותיו.
משה הפרסומאי, הפעיל בשם הלקוח שלו - אלוהים, מערכת משולבת של אמצעי תקשורת שיווקיים במטרה לשכנע את עם ישראל להאמין באלוהי אבות אבותיו. הוא הפיל על המצרים עשר מכות, הוא קרע את הים, הוציא מים מהסלע, נתן את המן, עמוד האש הוביל את העם במדבר. הרשימה כולה מופיעה באגדה של פסח. היא אפילו מלווה בג'ינגל, על-פי הלחן "די, דיינו".
כל אלו לא עזרו. עם ישראל לא השתכנע, יצק את עגל הזהב במעמד הר סיני והגיש לו את הזבח. משה רבנו כעס והתריס כנגד קהל היעד: "עם קשה עורף". לבסוף עם ישראל הסכים להתרצות ולקבל עליו את חוקי אלוהים - את לוחות הברית, את עשרת הדיברות.
למרות זאת, מסע התקשורת השיווקית לא הצליח לעמוד ביעדים שהוצבו. הצרכן החדש לא גילה נאמנות למותג החדש. המפרסם - אלוהים, והפרסומאי - משה רבנו, החליטו שעליהם לעבור לשלב ב? בתוכנית האסטרטגית של תקשורת שיווקית: מסע של ארבעים שנה במדבר לשינוי עמדות קהל היעד.
מה עמד ביסוד התוכנית האסטרטגית. המענה לשאלת 'האיפה?' האסטרטגית. עם ישראל, היו עבדים לחומר במצרים. המענה לשאלת 'הלאן?' - לארץ ישראל, להתיישב בארץ נחלת אבות. 'המחסומים?' - עם ישראל, עם קשה עורף. 'האיך?' - להוליך את עם ישראל 40 שנה במדבר. כך אולי הם ישתכנעו להביא לשינוי בתודעתם.
זהו אחד ממסעות התקשורת השיווקיים הארוכים בהיסטוריה לשינוי תודעתו של עם.
היום, בתקופה המודרנית, מסע פרסום נמשך לכל היותר כמה חודשים, ולעיתים רק כמה שבועות. הציפייה של המפרסמים הם לתוצאות כאן ועכשיו. למפרסם, אלוהים היתה סבלנות רבה. הפרסומאי משה רבנו ניהל את מסע התקשורת השיווקית שלו במשך 40 שנה. גם אז, אחרי שעם ישראל חצה את הירדן ונכנס לארץ ישראל, וכבש חלקים מהארץ היו עדיין כאלו שנשארו ספקניים.
מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 9, תקשורת שיווקית - הכלי של העולם המודרני
טרום עריכה, חשיפה ראשונית
ניהל את מחלקות המחקר והאסטרטגיה בפרסום גיתם/BBDO ופוגל-לוין/O&M. ריכז את תחום לימודי הפרסום במכללה למינהל. הקים וניהל את חטיבת לימודי מינהל עסקים בבית הספר לתיירות של משרד התיירות.
http://rommeyhassman.blogspot.com